Sunday, March 1, 2009

Music Shuffle Survey For Facebook

PROGETTO AUTONOMIA

Project autonomy 19

Project Autonomy, initially called for arts education as a Reorganization of the project cycle is the direct subsidiary of a project assisted more generally, "Curricula of autonomy", begun in July 1997 under Article. 21 of Law 15.03.1997, n. 59 which gave autonomy to educational institutions. This trial, sponsored by all the General Directorates of the Ministry of Education (Classical Education, Scientific and Teaching, Education Professionale e Istruzione Tecnica) e dall’Ispettorato all’Istruzione Artistica è stata sperimentata sul territorio nazionale 20
in 166 scuole secondarie superiori di ogni ordine, distribuite nelle varie aree geografiche del paese. Di queste sole cinque sono scuole di ordine artistico 21 “cooptate” dal Ministero, secondo i ben noti canoni di trasparenza vigenti nell’Ispettorato all’Istruzione Artistica: L.A.S. di Reggio Calabria, I.S.A. di Perugia, I.S.A. di Pisa, I.S.A. di Rovereto, ISA di Urbino.
Nel 2000 la sperimentazione è stata rinnovata e allargata nella sua applicazione e nell’offerta formativa all’intero ciclo quinquennale .
Questa sperimentazione, si è caratterizzata per il tentativo, pregevole, di creare tre aree:
- Area di equivalenza - una vasta area comune ai vari ordini di scuole superiori, di circa il 60% dell'orario che, con varie sfumature è comune alle varie tipologie scolastiche, in modo da favorire i passaggi tra i vari percorsi formativi
- Area di indirizzo – in cui far confluire, nell’Istruzione Artistica, le discipline caratterizzanti questo ciclo di studi - discipline pittoriche, plastiche, geometriche, progettazione e quelle di arte applicata con le loro ricerche e verifiche. Più in particolare L’area di indirizzo prevede 7 ambiti, di cui uno si articola in 9 indirizzi che ricalcano, aggregandole, le specializzazioni presenti negli istituti d’arte e riproposte nel Progetto Michelangelo, anche tra gli indirizzi speciali:
- Pittura e decorazione pittorica
- Scultura e decorazione plastica
- Comunicazione visiva, audiovisiva e multimediale
- Rilievo e catalogazione dei Beni culturali
- Discipline dello spettacolo e interazione dei linguaggi espressivi
- Architettura, arredo e design dello spazio
- Design del prodotto (articolato in nove indirizzi):
Arti dell’illustrazione e the cartoon
- tissue
Arts - Arts of fashion and costume
-
Glass Arts - Arts, Technology, and restoration of ceramics
- Arts in photography and graphic design
- Art of the graphics and engraving
- Art of the printing and book restoration
- Arts of the metals, gold, precious stones, gems and coral
- Area integration - designed by the class councils and the faculty to meet the specific needs (in this case of arts education) and the purpose of pursuing initiatives to supplement the educational activities
Another innovative aspect of Project is the calculation of times disciplinary spaces on an annual basis rather than weekly, and the flexibility of the system to the presence of a share of the mutual variability between subjects, up to a maximum of 15% of the annual number of hours allocated to each subject, variability established in the design of the individual schools.
is expected from the project in any case a maximum weekly number of lessons for arts education has been established in 34 hours 22
. The roof, mind you, does not mean the presence of 34 modules times, because the temporal dimensions of the modules is left to the planning of individual institutions school.
To better understand the potential and relevance of this trial be assisted, even compared to the assumptions circulating in recent months, reports the plans hours to address two of the schools of art that have adopted the LAS and ISO of Reggio Calabria Urbino.

19 http://www.pubblica.istruzione.it/argomenti/autonomia/progetti/default.htm
20 Attached is provided, for knowledge, the text which paved the hypothesis testing for the initial two year period.
21 For a proper comparison it should be noted as in other fields of study, the project has involved 22 schools in order Classico scientific and masterly, 75 schools of the Technical Board, 64 of the professional schools.
22 with mainstream education and scientific-master is set at 30 hours, brought to 33 hours for technical education, vocational education for 34 hours.

0 comments:

Post a Comment